top of page

לחימה - מכניקת קרב

בטרה יתכן ותתקלו במצב של קרב בין קבוצות שונות בסדרי גודל שונים. אנחנו כמובן מעודדים אתכן\ם לשלב כמה שיותר משחק דמויות בלחימה, ולהשתמש בכמה שיותר תיאטרליות ודרמתיות בקרבות, לייחס להם חשיבות סיפורית גדולה ולדמות סכנת חיים (על "מוות של דמות במשחק" מורחב בהמשך) אך(!) - שימו לב:

כללי הקרב הכתובים הם לפני הכל ובסיס להכל, יש לכבד אותם בסדר עדיפות ראשון ואין להחליפם בטיעון של "רולפליי-טוב" אלא אם שני הצדדים מסכימים על כך במפורש, אך ככלל אצבע חוקי המשחק קודמים לכל.

נקודות פגיעה ושריונות

  • כל דמות מתחילה עם 3 נק"פ (נקודות-פגיעה, החיים שלה) בסיסיות. אליהן נוסף נק"פ מהשריון, אם לובשים אחד או מהמקצוע שבחרתם.

  • כל פגיעה מכל סוג של נשק, נשק הטלה או חץ מורידה נק"פ אחד בלבד.

  • כל דמות שספגה נזק כלשהו נחשבת פצועה, לא משנה כמה מנקודות הפגיעה שלה ירדו או נשארו. דמות שהגיעה ל-0 נק"פ נחשבת גוססת ולא יכולה לזוז בעצמה, כך או כך עליה לבקר אצל מרפא על מנת להחזיר את הנק"פ שאבד.

  • לחלק מהדמויות מותר ללבוש שריון בהתאם למקצוע שבחרו לשחק. (אין בעיה להשתמש בחומרים חליפיים אך שריון צריך להיות קשיח ודומה לדבר "האמיתי")

מסגרת 1.png

בקרב - כל אחד סופר רק לעצמו את נקודות הפגיעה, אתם האחראיים הבלעדיים לאמון הנבנה במשחק.

שריון קל - עשוי עור או מתכת ומכסה את מרכז המסה (בטן גב חזה וכתפיים כמו שגופייה מכסה) שריון כזה יוסיף לדמות עוד נקודת פגיעה אחת לסך נקודות הפגיעה.

שריון מלא - העשוי עור או מתכת שמכסה בנוסף למרכז המסה גם את הגפיים (כמו שחולצה עד המרפק ומכנס עד הברך יכסו) מוסיף לדמות עוד שתי נקודות פגיעה לסך הכל.

החזרת נק"פ - ביקור אצל מרפא\ה.

  • הדמות הפצועה או הגוססת חייבת להגיע על מרפאה כלשהי באחד המחנות.

  • תהליך הריפוי מתחיל בשליפת קלף פציעה ומלווה בטיפול, תפילה וחבישה (ניתן להמציא כל דבר בהתאם לאלים ולחומרים הנגישים) ולוקח כ-10 דקות. הוא מחזיר את נק"פ הדמות במלואו. יש להניח תחבושת על מקום הפציעה לפי "קלף הפציעה" שנשלף.

  • כאשר מרפא מטפל בכם, הוא שולף ומציג בפניכם (לא נותן) מספר "קלפי פציעה" (אותם יקבל מצוות המשחק) בהתאם למצבכם ועליכם לשתף פעולה עם התוצאה שיצאה, הדבר גם ישמש לאופי הטיפול בכם. הסבר:

    • דמות מטופלת שהגיעה לטיפול עם יותר מ-0 נק"פ, כלומר פצועה - המרפא יערבב וישלוף לה קלף אחד באקראי.

    • דמות שהגיעה ל-0 נק"פ, כלומר גוססת ואחרים סייעו לה להגיע לשטח המחנה, המרפא יערבב וישלוף לה שני קלפים באקראי.

    • דמות שהגיעה ל-0 נק"פ, כלומר גוססת והקרב הסתיים אך היא נותרה גוססת לבדה🙁, עליה לקום לאחר כ-5 דקות וללכת עם ידיים מעל לראש חזרה לשטח הקבוצה (הדמות בעצם גררה את עצמה חזרה למחנה), המרפא יערבב וישלוף לה שלושה קלפים באקראי.

  • דמות שהגיעה גוססת למרפא צריכה להישאר שעה במחנה הקבוצה שלה \ במחנה בו טופלה לאחר הטיפול, ניתן להגן על המחנה בזמן ההמתנה הזה אם יש צורך, אך לא לצאת ולהילחם באופן יזום. הדבר נועד לתת משמעות לפציעות חמורות והחלמה ושדמות לא תחזור לאותה הסצנה בה נפגעה מיד. 

  • בבוקר כל יום בתחילת משחק הפציעות שנצברו ביום האתמול מתבטלות.

  • דמות שהגיעה למצב גוססת - לא זוכרת מי פגע בה ולא זוכרת מה היה בזמן שבו גססה.
    לאחר שחובשים פציעה משאירים את החבישה כל עוד הפציעה קיימת עד בוקר המחרת.


מסגרת 2.png

אם הרגשתם שהדמות שלכם נפצעה פציעה משמעותית שאתם מעוניינים לשחק ליותר מיום - המשחק מברך על כך. (נכון לגביי כל דבר אחר שתרצו לקחת הלאה כדי להעשיר את הרול-פליי)

שימו לב - הגעה למצב גסיסה יכול לפגוע ביכלתכם לקחת חלק במפגש כזה או אחר ובכך למנוע ממכם להשפיע בשלבים קריטים במשחק שלכם, יציאה לקרב במשחק טרה הינה סיכון לדמות שלכם ולסיפור שלה. בחרו את הקרבות שלכם ובחרו מתי ללכת למרפא בהתאם.

אתם יכולים להסתובב פצועים אחרי קרב ולתפקד עד שתבחרו ללכת למרפא אך הנק"פ שלכם לא יחזור מעצמו.

הסבר מרפאה.png

קלפי הפציעה
אם הגעתם ל-7 קלפי פציעה לא תוכלו להילחם עוד עד למחרת בבוקר בתחילת משחק!

 

קלפי הפציעה מכילים מגוון אפשרויות לפציעות פיזיות שיגולמו בחבישת האזור הפצוע ומשחק בהתאם.

הנה כמה דוגמאות:

  • יד פצועה - לא ניתן להשתמש ביד לנשיאה או שימוש בנשק או מגן. (בוחרים אחת פשוט, אם יוצא פעמיים אז באסה)

  • רגל פצועה - יש לצלוע קלות, לא ניתן לרוץ. (בוחרים אחת פשוט, אם יוצא פעמיים ניתן ללכת רק עם קביים מאולתרים)

  • פציעת צוואר - לא ניתן לדבר בקול או לצעוק רק בשקט.

  • פציעת גב - לא ניתן ללבוש שריון.

  • פגיעת ראש - לא ניתן לרוץ, סחרחורות ובחילות במאמץ.

  • נזק פנימי - סך הנק"פ של הדמות יורד ב-1. אין "כפל מבצעים".

  • קלף ריק - בחפיסת קלפי הפציעה יהיו מספר קלפים ריקים, כאשר נבחר קלף ריק במהלך טיפול, אין הגבלות פציעה פיזיות, אך הקלף נחשב לקלף פציעה הנספר עם השאר.

    מרפא אינו נותן את קלף הפציעה לשחקן, הוא מחזיר אותו לחפיסה לאחר סיום הטיפול. על השחקן לזכור ולספור את סוגי הפציעות שלו (התחבושות יסייעו בכך).
    *צוות המשחק יספק לכם קלפי פציעה עליכם להביא תחבושות ומספיק מהן להוסיף איפור אם רוצים, פרופים לתהליך הריפוי וכדומה.

מסגרת 1.png

דגשים חשובים על ריפוי

  • ישנם שיקויים במשחק, יהיה כתוב עליהם מה הם עושים.

  • ישנן דמויות במשחק המסוגלות לרפא בעזרת יכולת קסומה - גם לא בתוך מרפאה.

שימוש בכלי נשק

  • כלי הנשק בהם נשתמש בטרה הנם נשקים בסגנון "רך", כלומר נשקי ספוג, עם שדרת פיבר בלבד, מחוסמים היטב. מגינים גם הם באותו סגנון. לשאלות ספציפיות, פנו אלינו.

  • בטרה, סוגי כלי הנשק מוגבלים כדי לשרת ולתחום את תימת המשחק (theme). 

  • אלו הם כלי הנשק אותם ניתן להביא למשחק: (מי יכולים להשתמש במה? זו כבר שאלה של המקצוע שלכם - ראו "מקצועות")

    • חרבות ליד אחת עד 105.

    • גרזנים ופטישים עד 160.

    • חניתות ויקינגיות עד 175.

    • נשק הטלה עד 40 ס"מ ללא שדרה.

    • קשת וחץ מרופד (משקל מתיחה עד 28 פאונד).

    • מגן עגול עד 80 ס"מ קוטר (במשחק מותר רק מגינים עגולים).​​

שערים, חומות ומבנים במשחק

חומות וגדרות

במשחק טרה יהיו מספר מקומות המוקפים חומה, גדר, קיר ובעלי שערי כניסה.

  • דעו שכל עוד אלה סגורים, לא ניתן להכנס אל המקום. 

  • אין לפתוח בכוח שערים, אם דלתותיהם סגורות, משמע שהן נעולות ואין אפשרות לפתוח אותן. אם שער נמצא בתהליך סגירה, משמע שהוא סגור - בעיקר כדי למנוע תאונה של "הרגע האחרון".

  • במשחק קיימים "חפצים משחקיים" (כלומר, פרופים מיוחדים שהמשחק מספק) שיוכלו לפתוח שערים, להרוס אותם או לבצע בעזרתם הסתננות מעבר לחומה - חפשו את החפצים האלו כדי להצליח במשימה. הפעולה תלווה בהנחייה מצוות המשחק.

  • אם אדם עומד מאחורי גדר או חומה, הרי שהוא מוגן עד כמה שהגדר מגינה עליו. אם הצלחתם לפגוע בנשק הטלה, חץ, או מכת חרב - מעבר לחומה, הרי שהצלחתם לפגוע בדמות!

  • לעיתים חומות וגדרות בהיקפו של כפר או ישוב יסומנו בבד, אלו יחשבו כגדר החוסמת שטח מסוים לכל דבר אך אין להילחם ולהתגונן לידן, אין לירות מעבר לחומות בד.

 

מבנים ולחימה

  • מותר להילחם בתוך שטח הכפר. הדבר ככל הנראה יחשב כעלבון לאי-אילו מוסדות או אנשים, אך הדבר אפשרי. יש להקפיד שלא להילחם בתוך מבנים אלא "לקחת את זה החוצה". אם דמות בורחת מכם לתוך מבנה מסוים, ראו בכך כאילו היא הצליחה להתחמק מכם... עד לפעם הבאה. לחילופין - כנסו אחריה אל המבנה במידת האפשר והתעמתו עמה במילים, איומים או כל דרך "פוליטית" אחרת שתמצאו.

מוות של דמות במשחק

מוות של דמות הנו אקט של רול-פליי (משחק התפקידים הסיפורי) המסיים את סיפורה של הדמות, כלומר, השחקן מסיים לשחק את הדמות שמתה ומחליף לדמות חדשה - השאיפה שלנו היא שמוות של דמות במשחק יהיה אקט נדיר. 

בעינינו, ראוי לתת למוות של דמות במשחק את המקום שלו, כאשר סצנה מתרחשת ובמרכזה דמות נהרגת ומותה מהווה חלק מהותי בסיפור המסופר.

מותה של דמות במשחק יתקיים כאשר:

  • שחקן קיבל החלטה להוביל את סיפור הדמות שלו לשם.

  • הסיטואציה במשחק דורשת את זה. במקרה כזה, צוות המשחק יודיע לאותו השחקן שדמותו מתה - לדוגמא: הוצאה פומבית להורג.

מכניקה נסתרת וקסם בעולם המשחק של טרה

במשחק טרה ישנם רגעים ספציפיים בהם מתרחש משהו בלתי שגרתי להם כללים משלהם.

כללים אלה מומשגים כ"מכניקה נסתרת" והם יפגשו אתכם השחקנים באחת משתי דרכים:

  • מנחה שיגיע ויסביר לכם ולסביבה במידת הצורך מה מתרחש ומה הכללים.

  • הסבר רשום על מגילה עם סמל המשחק שיופיע בסיטואציה.

ככלל, קסם בעולם הפנטזיה הנמוכה של טרה, אינו בגדר ה"מוכח" או עובדה בשטח. רבות השמועות על כוחם של האלים או על מיסטיקה, אך הקו החוצץ בין קסם אמיתי לאשליה בלבד אינו ברור לאיש ודמויות בעולם של טרה חיות בערפל מסוים. 

אנחנו בוחרים להשאיר את עניין הקסם במשחק כפתוח, פתוח לפרשנות שלכם כדמויות, פתוח במובן שהקיום שלו מוטל בספק. יתכן ובמשחק הדמויות שלכם יחזו בקסם "אמיתי" שלא ישתמע לשתי פנים. את ההשפעה כמובן שיש לשחק במידה והיא בגדר "מכניקה נסתרת" אך את הפרשנות למה שאירע, אנו משאירים לכם.

bottom of page